
Logotyp till fast pris
Behöver ni hjälp med att ta fram en professionell och stark logotyp till ert företag eller er produkt? Jag designar er logotyp till fast pris och ni får en gratis offert utan bindningar. På så vis ser ni precis vad det kommer att kosta och ni kan i lugn och ro bestämma huruvida ni vill gå vidare. Som grafisk designer har jag stor erfarenhet av att skapa logotyper och grafiska profiler av hög kvalité oavsett bransch. Med ett stort intresse för branding och entreprenörskap bygger jag varumärken för företag över hela Sverige med utgångspunkt från Göteborg. För kunder i mitt närområde erbjuder jag mig alltid att kostnadsfritt besöka deras verksamhet i samband med våra inledande samtal. Nedan kan ni läsa mer om hur det går till när jag designar en grafisk profil eller logotyp till fast pris.
Logotyp
För att förstå syftet med en logotyp, även kallad logga eller logo, bör man först fundera på vad en logotyp egentligen är för något. En loggas design syftar till att skapa en omedelbar igenkänning, förmedla förtroende, beundran och lojalitet. Att skapa en bra logotyp är en utmaning då den som ensamt märke skall symbolisera ett helt varumärke och på så vis identifiera, särskilja och profilera. Logotypen är en del av företagets kommersiella helhet och dess form, färg, typsnitt och uttryck bör medla företagets identitet och kundlöfte. Hur ett företag positionerar sig på marknaden syns alltså i en välarbetad logo design. Logotyper används också vid profilering av produkter eller koncept samt välgörenhetsorganisationer och andra icke-kommersiella verksamheter. Ofta behöver man extern hjälp med en logotyp och grafisk profil då det är svårt att få ett seriöst och professionellt resultat helt på egen hand. Som grafisk designer är jag insatt i samtliga delar som berör processen av att ta fram en logga och jag har goda kunskaper i allt från färg och form till symbolism och trender. Genom att låta mig hjälpa er designa logotypen till företaget eller produkten försäkrar ni er att resultatet blir en välarbetad och professionell logotyp som ni stolta kan bygga ert varumärke kring.Grafisk designer i Göteborg
Med utgångspunkt från Lunden i Göteborg och Rönnäng på Tjörn erbjuder jag ett flertal tjänster inom grafisk design. Att skapa och designa en logotyp och grafisk profil för en verksamhet eller produkt är något av det bättre jag vet. Och jag anstränger mig alltid för att leverera bästa möjliga material oavsett kund eller budget. En duktig grafisk designer har vanligtvis en designprocess som innefattar research, skissering, konceptualisering och utvärdering. Att skapa en logga och inte minst grafisk profil är ett tidskrävande arbete som inte bör jäktas. Det krävs kreativitet och konstnärlig talang men även en djupare förståelse av visuell kommunikation och varumärkesstrategi. I samband med fakturabetalningen äger sedan kunden fulla rättigheter till materialet på obegränsad tid. Med detta i åtanke förklaras det något högre priset för slutprodukten. Jag ger alltid en gratis prisoffert utan bindningar från er sida så ni vet precis vad det kan komma att kosta och vad ni betalar för.Processen när jag designar en logotyp till fast pris:
1. Designspecifikation
2. Research & referenser
3. Skissering & konceptualisering
4. Presentation & återkoppling
5. Utvärdering
6. Godkännande & färdigställning
7. Leverans & äganderätt

Komplett logotyp färdig att använda
Ni får allt ni behöver: AI – Vektorbaserat format som utgör själva originalet. Från AI-formatet kan man ta fram alla övriga format och storlekar. Baseras från mjukvaran Adobe Illustrator och perfekt för trycksaker då det är skalas förlustfritt.EPS – Rastergrafik som lämpar sig bra att använda i Photoshop. Komplement till AI-formatet. Vissa tryckerier föredrar att få tilgång till en EPS-fil i samband med trycksaksproduktion.
PDF – Öppet format som är fullt skalbart utan att förlora kvalité likt vektorgrafik. Kompaktare än EPS och AI.
JPEG/JPG – Klassiskt bildformat som kombinerar högupplösta bilder med liten filstorlek och lämpar sig främst för webben. Jag leverar tre olika storlekar enligt; stor, medel och liten. PNG – Högupplösta bilder utan bakgrund, frilagda. Används med fördel på webbplatser och digitala medier eller när ni behöver skapa något grafiskt material och placera logotypen ovanpå en annan bild. Arkivering – Jag sparar era filer i molnet så de alltid finns kvar om de skulle försvinna hos er.Logo i vektorgrafik
Samtliga logotyper jag designar skapas först i ren vektorgrafik. Vektorgrafik innebär att bilden består endast av linjer och är ritad med hjälp av matematiska formler, så kallade vektorer. En stor fördel med vektorgrafiken är att den är fullt skalbar, vilket innebär att den utan att kvaliteten försämras kan göras hur stor eller liten som helst. Om du öppnar bilden i ett bildprogram som stödjer vektorgrafik och zoomar in ett hörn eller en kant, så kommer bilden att vara lika skarp som i fullt utzoomat läge. Från denna teknik kan man sedan skapa alla tänkbara andra dataformat likt ovan nämnda som ingår vid leverans av logotyp till fast pris. Har ni redan en logga som ni idag är nöjda med men den är inte i vektorgrafik så vektoriserar jag även redan befintliga logotyper via tidslön. På så vis kan ni beställa tryck i storformat eller använda loggan på webben utan att förlora kvalité.
En logotyp skall enligt mig:
- Harmonisera med företagsnamnet och verksamheten i sin helhet.
- Tilltala er målgrupp vad det gäller känsla, färg, form och stil.
- Ge tydlig och omedelbar igenkänning.
- Ha en livslängd på 10 år och uppåt.
- Förmedla er verksamhets image, styrkor och kundlöfte.
- Inte vara plottrig och ha för många knytpunkter. Stilrent är starkt.
- Ha ett välbalanserat teckensnitt som kompletterar stilen och fungerar väl med symbolen.
- Fungera lika bra på fakturan och webben som på era profilkläder och reklammaterial.
- Kunna skrivas ut i både färg och svartvitt samt inverteras vid behov.
En bra logotyp skall alltså summera själva essensen i företagets personlighet och kommunicera den snabbt och effektivt. Logotypen skall verka som en signatur för företaget och samtidigt fungera som en kvalitetsstämpel för kunden eller konsumenten. Den skall skilja sig från konkurrenterna, ge igenkänning och bygga förtroende.

Grafisk profil / Grafisk manual
En grafisk profil är riktmärken som beskriver hur ett företag eller organisation ska tillämpa användande av logotyp, typsnitt, färger, foton och grafiska element på trycksaker, webb, presentationer med mera – med andra ord regler för hur man visuellt vill presentera sig. Följer man dessa riktlinjer får man en professionell approach som gör att man framstår som mer seriös och trovärdig. Vilket är extra viktigt initialt för nystartade verksamheter. Det jag hjälper er med är inte bara att ta fram regler utan även att omsätta dessa i praktiken och undervisa er hur ni använder dem på bästa sätt. Vare sig vi utgår från er befintliga logotyp eller att jag skapar en ny logotyp till fast pris åt er så lägger jag stor tyngd vid att lära känna er verksamhet och förstå alla dess delar. Därefter är jag tillgänglig för att skapa visitkort, brevpapper, skyltar, profilkläder och allt annat material ni kan tänkas få behov av. Genom en tydlig och välarbetad grafisk profil får ni er verksamhet att synas på bästa sätt i alla sammanhang.
En grafisk profil även kallad grafisk manual innehåller vanligtvis följande:
- Genomgång av färgpaletten och dess tillämpning.
- Logotypen i dess olika utföranden och användningsområden.
- Det grafiska tonläget och bildspråket för ert grafiska material.
- Teckensnittet och hur ni skall arbeta med utseendet på er text.
- Riktlinjer som gäller för webb respektive tryck.
Ta del av mina tidigare uppdrag
Tidigare kunders erfarenheter
Jag är inte nöjd förrän mina kunder är det. Varje uppdrag är lika viktigt, oavsett storlek och sort. Nedan är tre omdömen jag fått från kunder som bl.a. köpt en logotyp till fast pris.”West-Tech kan jag varmt rekommendera. De tog fram både ny logga och hemsida till oss. Ett mycket professionellt bemötande och hög kompetens.
Kommer garanterat att nyttja deras tjänster i framtiden igen.”