General Motors (GM) presenterar ny logotyp och hemsida i en stor varumärkessatsning
General Motors har dragit igång en resa för att omarbeta sin offentliga image med en ny logotyp, en ny marknadsföringskampanj för hela företaget och en ny webbplats. Eftersom det skiftar från ett företag som till stor del gör traditionella fordon till att erbjuda mest elektriska fordon under det kommande decenniet.
Marknadsföringskampanjen heter ”Everybody In” och företaget kommer att ersätta sin välbekanta blå fyrkantiga logotyp och samtidigt lansera en ny hemsida. Fokus skiftar nu till att förmedla den senaste informationen om arbete med elektrifiering och självkörande bilar.
Den nya logotypen är tänkt att vara en moderniserad version av den tidigare blåa kvadraten, samtidigt som det ger en hint till GM:s arv. De rundade kanterna och textsättningen i gemener skapar en modern och inkluderande känsla. Detta är bara den femte logotypförändringen på 113 år. Förra gången GM bytte logotyp var 1964.
Kampanjen ”Everybody In”, som börjar rullas ut digitalt den här månaden, kommer att innehålla influensers som hjälper till att introducera en ny generation köpare till elbilar. Designteamet som skapat den nya logotypen valde att använda en färggradient av livfulla blå toner för att representera den renare himlen i en framtid utan utsläpp.
“There are moments in history when everything changes. Inflection points. We believe such a point is upon us for the mass adoption of electric vehicles,” kommenterade Deborah Wahl, Global Marknadschef på General Motors. Hon tillägger:
”Our new brand identity and campaign are designed to reflect this, ‘Everybody In’ demonstrates our intent to lead, while inviting others — policy makers, partners, individuals — to play an active role … whether that’s helping to expand infrastructure, advocating for progress in their communities or simply taking an EV for a test drive.”
Kampanjen ”Everybody In” är för närvarande enbart inriktad på USA och budgeten kommer att vara ”betydande” när det gäller placeringen i media.
För att marknadsföra de nya elbilarna kommer GM att presentera olika influensers under hela kampanjen, varav några är följande:
- Malcolm Gladwell, författare till ”The Tipping Point.”
- Bethany Hamilton, professionell surfare och hajattacköverlevande.
- Cody Rigsby, träningsinstruktör.
- Erin A. Simon, en professionell gamer.
Influerarna dyker upp på ställen som utmanar människor att acceptera förändring och kallar de som omfamnar rörelsen som ”Generation E.” Nedan är två av reklamerna som ingår i kampanjen.
Och som en bonus finner ni Gereral Motors reklam från senaste den Super Bowl nedan. Med några välkända ansikten och vyer från vackra Norge som Amerika nu tror är från Sverige: