Nyfiken på hur The Beatles logotyp blev till?
Ett av de starkaste varumärkena inom musikindustrin är fortfarande The Beatles. Denna stilbildande brittiska pop- och rockgrupp från 60-talet lever vidare i musikhistorien och anses vara det mest framgångsrika bandet någonsin. Vi som diggar låtarna vet förstås varför.
En Twitter-tråd som blev viral har avslöjat att designen vi känner till för logotypen, med dess ikoniska ”T” som förlänger sig nedåt, faktiskt aldrig fanns med på något av bandets album. Faktum är att den knappt syns alls innan den blev officiellt licensierad på 90-talet – förutom på en mycket speciell plats.
Det visar sig att ”drop-T”-logotypen, som den numera är känd som, kommer från ett trumset som användes av Ringo Starr. I den tidigare nämnda Twitter-tråden delar Eddie Robson att Ringo i april 1963 behövde en ny uppsättning trummor, så han och Brian Epstein sägs ha åkt till Drum City på Shaftesbury Avenue. Som exklusiv leverantör av Ludwig-trummor ville butiken att Ludwig-loggan skulle vara framträdande. Epstein höll med – så länge The Beatles också stod skrivet på trumsetet. Butikens ägare, Ivor Arbiter, började skissa på logotypen direkt på plats. Tanken var att det större B:et och T:et skulle betona ordet ”Beat”. Han presenterade designförslaget för Starr och Epstein som gladeligen godkände det.
Just detta trumsetet är alltså det enda stället där logotypen syntes under väldigt lång tid. Det förekommer inte på något av bandets studioalbum – många av dem har inte ens namnet på bandet synligt. Det var först 1982, 12 år efter att bandet skildes åt, som ”drop-T”-loggan dök upp – både på ett best-of-album och den tillhörande singeln.
Var logotypen en del av varumärkesstrategin?
Enligt The Beatles Bible var det över ett decennium senare, år 1994, som logotypen till slut blev varumärkesskyddad av Apple Records – och det var då den började dyka upp överallt, verkligen överallt. I mina ögon – ett strategiskt varumärkesbeslut av Apple Records som varit avgörande för dess starka framgångar in i 2000-talet och fram tills idag.
Många har delat sin förvåning över avslöjandet, att en sådan ikonisk logotyp först retroaktivt blev synonymt med bandet, och flera undrar om butiksägaren fick ett erkännande som upphovsman. Det kommer nog mer om denna historien framöver. Intressant ur flera perspektiv tycker jag – och det visar enligt mig på styrkan i en bra logotyp som hanterats utifrån dess stora värde för varumärket i sin helhet.