Kia Motors avslöjar ny logotyp och slogan – startskottet för en stor varumärkesomställning
Kia avslöjar i dag den nya företagslogotypen och ny global varumärkesslogan för att signalera en transformation och ett helt nytt syfte med varumärket.
Introduktionen av nya logotypen representerar Kias mål att ta en ledande position inom framtidens mobilitet genom att ställa om i stort sett alla delar av företagets verksamhet.
Syftet med den nya logotypen är att symbolisera de värderingar och upplevelser Kia erbjuder till kunderna i form av framtida produkter och tjänster. Logotypen efterliknar en handskriven signatur och den rytmiska, obrutna linjen ska förmedla en känsla av inspiration. Symmetrin visar förtroende och den uppåtgående karaktären i logotypen visar på Kias ambitioner för varumärket och erbjudandet till kunderna.
– Den nya logotypen representerar Kias vilja att förändra och driva innovation, säger Ho Sung Song, President & CEO för Kia. Bilindustrin befinner sig just nu i en snabb transformation, och Kia är proaktivt i omställningen. Den nya logotypen representerar Kias önskan om att inspirera kunder i deras föränderliga mobilitetsbehov.
Den nya logotypen presenterades under en uppvisning med drönare i Incheon, Korea, som ni kan se nedan.
- Kia presenterar ny logotyp och slogan som anger riktningen för varumärkets transformation
- Nya logotypen innehåller designelementen ”symmetry”, ”rythm” och ”rising”
- Ny slogan: ”Movement that inspires”
- Den nya strategin och varumärkets syfte presenteras i sin helhet den 15 januari
Strategi och varumärkets syfte avslöjas den 15 januari
Förutom en helt ny logotyp avslöjade Kia en ny global varumärkeslogan, ”Movement that inspires”.
Detaljer om Kias nya varumärkesstrategi, inklusive varumärkets syfte, filosofi samt tillämpning på Kias framtida modellutbud, kommer att kommuniceras vid ett digitalt evenemang, ”New Kia Brand Showcase”, den 15 januari. Eventet kan ses på Kias globala YouTube-kanal.
Lanseringen av den nya logotypen följer Kias långsiktiga affärsstrategi, Plan S, som tillkännagavs 2020. Plan S innehöll ett antal offensiva mål, bland annat att Kia ska ta en ledande position på den globala bilmarknaden, främst genom att fokusera på att göra elbilar tillgängliga för fler och erbjuda ett brett utbud av mobilitetstjänster, skräddarsydda efter olika marknaders behov.