Strategisk marknadsföring
Marknadsföring & kommunikation
Marknadsföring väcker uppmärksamhet, intresse, behov och leder till handling och affärer. Tillvägagångssätten är många och kan variera beroende på hur er verksamhet ser ut, var ni finns, vad ni säljer och till vilka. Lyckad marknadskommunikation är en avgörande nyckelfaktor för en verksamhets framgång. Er marknadsföring börjar faktiskt redan när ni positionerar er på marknaden genom att definiera tjänsten eller produkten ni tillhandahåller – ni utgår från ett behov som finns och strävar efter att forma en lösning som får kunden att välja just er framför konkurrensen. Genom ledorden strategi och kreativitet hjälper jag mina kunder att stärka deras marknadsföring och varumärke.
- Harmoniserar ert varumärke med er önskade image och era marknadsmål?
- Hur skapar ni uppmärksamhet runt era idéer, produkter eller tjänster idag?
- Vilka åtgärder tillämpar ni för att nå ut till potentiella kunder?
- Är ni tydligt positionerade på marknaden?
Låt mig hjälpa er att nå era affärsmål genom att kombinera slagkraftig marknadsstrategi med effektiv visuell kommunikation. Jag bistår er hela vägen – från strategi och idé till produktion, verkställande och uppföljning.
Strategi & utveckling
Koncept & kampanj
Design & produktion
Content marketing
Content marketing, på svenska innehållsmarknadsföring, kan enkelt beskrivas som att ni sammanställer och delar med er av den kunskap och det innehåll ert företag har. Syftet är att ge ett mervärde till dem som nås av era kommunikationskanaler så de dels gör frekventare besök men även att dem delar innehållet vidare och på så vis bidrar till en ökad spridning. Content marketing ligger mer åt PR, omvärldsrelation, än åt reklam vilket gör att det passar väl på sociala medier och för långsiktiga målsättningar.
Här lägger vi fokus på att långsiktigt bygga eller förstärka en relation till er målgrupp genom att löpande publicera innehåll. Då förespråkas kontinuitet och uthållighet samtidigt som själva innehållet bör vara; aktuellt, relevant, kortfattat, tänkvärt och i viss mån underhållande. Nackdelen är att innehållsmarknadsföring är både tidskrävande och kräver god planering samt eftertanke för att utföras på rätt sätt. Jag erbjuder en helhetslösning som omfattar allt från analys och strategi till löpande innehållsproduktion, publicering och utvärdering.
Konsten att förvalta ett varumärke
Ett varumärke är en samling associationer till en produkt, en tjänst eller en verksamhet. Med andra ord hur någon uppfattar och anknyter till vad ni erbjuder. Det kan vara allt från känslor och attityder till medvetna och undermedvetna tankar. Dessa associationer är avgörande för huruvida någon väljer att ta del av utbudet och till vilken prisacceptans. Mervärdet av ett varumärke är dess övertygelse, existensberättigande och ideologi. Lyckas man få sin målgrupp att känna en samhörighet med varumärket byggs mervärdet vilket resulterar i att varumärket blir mer meningsfullt än vad produkten eller tjänsten faktiskt är. På så vis blir varumärkets syfte och ideologi kundens egna och inkluderas i dess livsstil. Det tar tid, kunskap och engagemang att forma och etablera ett varumärke. Jag fokuserar på att skapa, lyfta fram och förstärka de mest säljdrivande associationerna så att värdet på ert varumärke stiger och förblir högt på lång sikt.
Ett varumärkes beståndsdelar
- Affärsidén
- Visionen & kärnvärden
- Positioneringen
- Kund- & märkeslöften
- Bevis & upplevelsen
Digital marknadsföring via sociala media
Sociala medier är ett utmärkt kommunikationsverktyg för att nå ut till och engagera en målgrupp. Från skillnad till traditionell media har sociala media styrkan av att vara en dialog. Här har du möjlighet att faktiskt kommunicera med dina kunder och din målgrupp. Ta vara på vad de säger om er och ert utbud samtidigt som ni berättar i vilken riktning ni är på väg. Nöjda kunder för budskapet vidare. Det finns ingen marknadsföring som är kraftfullare än nöjda kunder som pratar med sina vänner och ger personliga rekommendationer. Traditionell marknadsföring har blivit både begränsad och dyrare då medielandskapet förändrats och digitaliserats. Många ser därför sociala media idag som det självklara valet.
Jag hjälper mina kunder med allt från att starta deras första konton på sociala media till att långsiktigt administrera och förbättra deras olika digitala mediestrategier.
Facebook som ett verktyg att nå fler kunder
Över 65 % av Svenskarna använder sig idag av Facebook.
Att skapa en sida på Facebook är det första steget för ett företag som vill bygga upp en närvaro på världens största community. Allt fler söker idag efter företag och tjänster direkt via Facebook. Likaså kommer dessa sidor relativt högt i Googles sökningar. Sammanför era kunder till er Facebook-sida och låt dem aktivt “gilla” er sida. När en Facebook-användare “gillar” ert material eller skapar interaktion med er är detta synligt för alla användarens vänner. Personer har i genomsnitt 130 vänner på sin Facebook. Vilket innebär att ni då snabbt når ut till en större grupp och era kunder marknadsför er verksamhet åt er.
Några snabba tips för en bättre Facebook-sida:
- Designa sidan så den speglar er företagsprofil i bästa ljus
- Visa upp ett urval av era produkter med djuplänkar till er webbplats
- Integrera era övriga kanaler inom sociala medier
- Lägg upp foton som är intressanta för era kunder att ta del av
- Var ”lagom” aktiv på sidan – och kontinuerlig
- Lägg till flikar för tävlingar och kuponger
- Lägg till events och aktiviteter
- Implementera fråge- och undersökningsformulär
- Sist men inte minst; länka er Facebook-sida till er hemsida
Exempel på aktivitet gällande sociala medier
- Skapa och konfigurera en företagssida på ex. Facebook eller Instagram
- Analysera era målgrupper och implementera mot strategi
- Hjälpa er hantera era sociala media-konton
- Designa grafik och banners speciellt anpassat för medierna
- Producera reklammaterial
- Skapa tävlingar och ge er råd kring regler för tävlingar på sociala media
- Hjälpa er med annonsering och sponsrat innehåll
Google My Business växer sig starkare
Ni kanske har sett att ett företags profil dyker upp i högerspalten på Google med kontaktuppgifter, vägbeskrivning och omdömen – detta är Google My Business. För att ett företag skall synas rätt på kartsökningar eller i det lokala innehållet måste företaget ha upprättat och verifierat ett My Business-konto. Att ha ett väl konfigurerad profil blir allt viktigare för att synas på företagssökningar, speciellt lokala sökningar. Då de flesta idag har GPS (plats-igenkänning) aktiverat på deras smartphones har Google valt att möjliggöra mer fördelaktiga lokala sökningar för dess användare när dem söker efter en viss tjänst eller produkt. Kontakta mig så kan jag berätta mer hur jag kan hjälpa er att få en stark My Business-profil som leder till ökad synlighet.
Omdömesinsamling på nätet via Reco.se
Reco.se är faktiskt bäst i världen på att samla in digitala rekommendationer till företag då de har en konvertering på hela 20%. Genom att visa upp omdömen från era kunder ökar ni er trovärdighet och er tillväxt. 9 av 10 läser omdömen för att avgöra hur bra ett företag är. Över 80% litar på rekommendationer på nätet lika mycket som om de fick rekommendationen direkt från en vän. Genom att applicera omdömen på er egen webbplats ökar ni er trovärdighet och skapar samtidigt förutsättningar till att öka er försäljning. Vill ni nå kunder även utanför er ort och på så vis bredda er marknadsandel är Reco ett smart alternativ. Där når ni enkelt ut till personer i hela länet och de kan med en knapptryckning kontakta er eller be om en offert.