+46(0)707275127 info@west-tech.se
Inredare i Göteborg

Klädesholmen Seafood

Redan 1594 var samhället Klädesholmen på Tjörn ett välkänt fiskeläge och här fick en av Sveriges starkast befästa mattraditioner sin bas. I generationer har aktörer på ön förvaltat och utvecklat hemligheten bakom förädlingen av sill till en inlagd delikatess som idag är ett självklart inslag på flera högtider såväl som till vardags. Företaget Klädesholmen Seafood är en sammanslagning av de kvarvarande fabrikerna på ön. Tillsammans förvaltar de vår silltradition och driver idag en modern och kvalitetscertifierad verksamhet. De senaste tio åren har dem växt så det knakar och är således ledande inom branschen både sett till kapacitet och kvalité. Viktigt att understryka är dock att verksamheten fortfarande baseras på gedigen hantverkstradition, med en unik känsla för råvara samt den nära kundrelationen som bara ett familjeföretag kan erbjuda.

Webb/SEO & grafisk design

West-Tech har i nära samarbete med Insign Webbyrå producerat en ny mobilanpassad hemsida åt Klädesholmen Seafood. Vi hade våra inledande samtal redan under hösten 2017 och arbetet startade sedan vid årsskiftet 2017/2018. Fem månader senare, den 1 Juni, kunde vi lansera den nya webbplatsen. Perfekt tajmat innan Sveriges Nationaldag den kommande veckan då företaget arrangerar Sillens Dag på ön. Sillens Dag har växt till att bli ett av de största eventen där flertalet lokala aktörer engagerar sig och tillsammans skapar en familjefest där alla är välkomna.

Företagets behov & vårt samarbete

Klädesholmens tidigare webbplats började bli till åren och då utvecklingen går fort fram behövde dem skapa en ny mobilanpassad hemsida som motsvarar verksamhetens behov. Ambitionerna var att ha en webblösning som inte bara är tilltalande, tydlig och inspirerande utan även säker och trygg. Säkerheten har blivit allt viktigare när företaget växt sig så stort och nya lagkrav införts gällande hantering av personuppgifter likt GDPR. Likaså önskade dem hitta en webbdesigner med lokal förankring på Tjörn och med närhet till deras lokaler och fabriker. Redan från vårt första möte kändes de som vi hittat en bra grund för ett samarbete. Johan på Insign har lång erfarenhet av webbdesign och driver den framgångsrika webbyrån Insign i Skärhamn på Tjörn. Tillsammans utgör vi en svårslagen kombination både sett till resultat och kvalité men även effektivitet och kreativitet. Med nära samråd av Klädesholmens egna fotograf Joachim Bråse har vi lyckats skapa en närvaro på webben för Klädesholmen som på ett nytänkande sätt går i enlighet med företagets varumärke samt vision och behov för framtiden.

Design

Då den tidigare hemsidan var utdaterad och inte längre motsvarade företagets grafiska profil valde vi redan initialt att nu börja om på ren canvas. Hela CMS:et byttes ut till det ledande alternativet WordPress där kunden själv kan administrera hemsidan för justeringar och publicering av nyheter. Den tidigare webbplatsen skrotades då helt och vi tog mer eller mindre bara med textinnehållet som vi använt som grund för de nya texterna. Med en modernare och mer inbjudande design som bättre kommunicerar ut företagets kärnvärde och kundlöfte motsvaras nu marknadens förväntningar. Klädesholmens grafiska profil har svart som primärfärg vilket återspeglas i produktdesignen samt i deras marknadsföring samt profileringsarbete. Därav var det väsentligt att vi lyckades översätta och tillämpa uttrycket nu även på webben. Vi arbetade mycket med att skapa ett stilrent uttryck där profileringen på ett nytänkande sätt inkluderades i både detaljer, skärningar, grafiska element, färgsättningar och i bildspråket. Genom välbalanserad formgivning och skuggningar har vi tillämpat ett designspråk som ger extra dimension och förstärker den visuella upplevelsen. Med ett modernt gränssnitt som är luftigt, tydligt och tilltalande bildas därmed en välbalanserad helhet för företagets digitala närvaro.

Struktur & funktion

Visst är det rent visuella viktigt för verksamhetens hemsida, men det tappar snart sitt värde om det inte presenterar och integreras med relevant information som kunderna på ett enkelt sätt kan ta till sig. Så i arbetet med strukturen av hemsidan valde vi att fokusera på och lyfta fram de delarna som är mest efterfrågade för både konsument och marknad. Genom att integrera produktutbudet på hemsidan kan besökare enkelt ta del av sortimentets olika delar. Här presenteras på ett välstrukturerat sätt allt från övergripande information till varje specifikt näringsvärde. Då Klädesholmen Seafood har blivit utsett till Årets Turismföretag på Tjörn faller det sig naturligt att vi även inkluderade och dedikerade en egen undersida helt till ön Klädesholmen. Där kan besökare enkelt ta del av turistinformation, bli inspirerade och hänvisas till vidare läsning. Likaså lade vi mycket tid på att skapa en undersida just för Klädesholmens historia och hur sillen haft en avgörande roll i formandet av samhället. Besökaren får härmed ta del av traditionen och vi har samlat ett stort antal gamla fotografier som visar både på sammanhållning, stolthet och slit.

Sökmotoroptimering

Begreppet ”Syns man inte finns man inte” har på webben en viss sanning i sig och Klädesholmen valde därför att prioritera sökmotoroptimeringen för deras nya hemsida. Genom sökmotoroptimering kan man delvis påverka hur relevant sökmotorerna anser att sidan är i relation till diverse sökningar relaterade till verksamheten. Till exempel om en person söker på ‘Klädesholmen Seafood’ så vill vi förstås att Google direkt hänvisar till hemsidan. Och om än lika viktigt, när en person söker det företaget erbjuder men inte känner till dem sedan tidigare så vill hemsidan synas så högt upp i sökresultaten som möjligt vid tänkbara nyckelord och nyckelfraser. Som tur är har både jag och Johan utökad kompetens inom sökmotoroptimering så vi kunde ansvara för denna biten själva. Således inkluderade vi en komplett on-site optimering av hemsidan i samband med produktionen. Sökmotoroptimeringen kommer ske löpande framöver då det bör ses som en färskvara eller att det kräver kontinuerligt förvaltning. Vi har bland annat utfört flertalet åtgärder som stärker sidans prestanda, information och presentation vilket enkelt beskrivet är vad sökmotorer baserar en stor del av rankningen på vid utvärderingen av själva hemsidan. Att webbplatsen är fullt responsiv, det vill säga mobilanpassad och ser lika bra ut på samtliga enheter, är också en viktig faktor som företaget uppfyller.

Säkerhet

Sist men inte minst så värderade kunden att  webblösningen skulle vara i framkant när det gäller säkerheten. Både för besökare men även för dem själva som hemsideägare. Därav har vi gjort hela hemsidan till en säker anslutning där all data som skickas och tas emot är krypterad. Etableringen av den krypterade datan sker genom ett SSL-certifikat vi utfärdat för webbplatsen. Ni kanske har lagt märke till att vissa sidor har ett grönt nyckellås vid inmatningsfältet i webbläsaren? Det är en indikation på att hemsidan är markerad säker anslutning och har ett individuellt och aktivt SSL-certifikat upprättat. Med den nya dataskyddsförordningen GDPR är det även ett av kraven att en hemsida som samlar in eller hanterar personuppgifter skall ha ett SSL-certifikat installerat. Vidare har vi även utformat deras hemsida i enlighet med GDPR och tillämpat en undersida för deras integritetspolicy som länkas i sidfoten. Vi har även aktiverat en stark dedikerad brandvägg som skyddar anslutningen mot obehöriga intrångsförsök samt att vi konfigurerat tätt schemalagda genomsökningar efter virus och skadlig kod. Allt för att webbplatsen skall förbli säker och garanteras korrekt drift.
Omdöme. Anna Andreasson

Titel, Klädesholmen Seafood AB

Omdöme. Joachim Bråse

Titel, Klädesholmen Seafood AB

Omdöme. Annika Fogelström Helmer

Titel, Klädesholmen Seafood AB

Inredare i Göteborg