Enera International
Enera International bildades redan 1989 och erbjöd då konsulttjänster under de första åren. I samband med att efterfrågan ökade började dem utveckla egna produkter och lösningar. Idag har bolaget växt till att hantera över 500 databaser och 1.5 miljoner meddelandeutskick till 365000 mottagare på dess kunders uppdrag. Enera erbjuder robusta, tillförlitliga och lättanvända kommunikationslösningar för både små och stora organisationer. Systemen används inom affärskritiska områden där stabilitet och säkerhet är av högsta prioritet. Huvudkontoret ligger i Mölnlycke och har även kontor i USA, Storbritannien, Tyskland och Singapore.
Samarbetet
Under hösten 2019 inleddes ett samarbete mellan West-Tech och Enera International med målsättningen att skapa en ny webblösning för bolaget. Webblösningen behövde vara på flera språk och inkludera några specialanpassade lösningar. Vidare önskade dem en tilltalande design och att hemsidorna skulle prestera väl hos Google. Kravspecifikationen var omfattande och tidsramen var kort, en utmaning som West-Tech antog.
Mobilanpassad hemsida
Utseendemässigt ville Enera att deras grafiska profil skulle tillämpas för att ge god igenkänning, men med viss uppfräschning så materialet skulle upplevas modernare. Vikten låg vid att spegla deras tre ledord; enkelt, praktiskt och säkert. Därav lade vi fokus på att sidan skulle vara tydlig, kommunikativ och snabb. Den nya webbplatsen är en trygg och stabil lösning med ett SSL-certifikat installerat för samtliga domänen. Med hemsidor på fyra olika språk placerade på varsitt domän blev arbetet snabbt omfattande. Hemsidorna är samtliga mobilanpassade och drivs på det välkända CMS’et WordPress i en Multisite konfiguration. Gränssnittet är modernt och samtidigt lättnavigerat för sidans besökare med en traditionell menyrad fastklistrad ovantill. I projektet ingick design av symboler och illustrationer samt justering av befintliga logotyper till vektorgrafik. Som alltid när jag bygger en hemsida till fast pris så ingick även on-site sökmotoroptimering tillsammans med registrering och verifiering hos Google. På så vis ökar bolaget chanserna markant för att hemsidan skall synas i relevanta sökningar på Google och därmed leda till att fler potentiella kunder hittar dem. Samtliga hemsidorna är också kopplade till bolagets CRM-system så att förfrågningar och kontakt från hemsidorna direkt kommer in i CRM’et och skapar ett nytt lead. Beroende på vilket land hemsidans besökare bor i så tilldelas det nya leadet till ansvarigt kontor. En smart lösning som gör processen smidig både för kunden och säljarna.