+46(0)707275127 info@west-tech.se

Marble of Sweden

Marble of Sweden är ett svenskt modeföretag med rötterna både i Göteborg och Stockholm. Med marmor som dess främsta inspirationskälla producerar varumärket produkter av hög svensk kvalité med ett tidlöst och lyxigt skandinaviskt designspråk. Deras första kollektion består av tre par handväskor i vit respektive svart utförande i modellerna Tote, Crossbody och Clutch. Marble of Sweden säljer sina produkter exklusivt via deras webbutik och erbjuder sina kunder fri frakt över hela världen. Via Instagram marknadsförs varumärket framgångsrikt med hjälp av noga utvalda internationella influencers och brand ambassadors.

Varumärkesuppbyggnad, produktutveckling, webb, produktfoto, reklamfoto & strategi

West-Tech har agerat strategisk designpartner till Marble of Sweden som en extern resurs redan från idéstadiet. Vid konceptualiseringen tog vi fram en grundidentitet för det då tänkta varumärket vilket fick ligga som ett underlag till både design av logotyp och vid produktutvecklingen. Mycket av arbetet skedde parallellt då vi hade en begränsad tidsplan på bara några månader innan lansering och säljstart. Först designade jag varumärkets logotyp och den grafiska profilen samt satte upp en manual för identitet och image. Samtidigt assisterade jag vid produktutvecklingen och produktdesignen genom att hantera visualiseringar samt att skapa underlag för tillverkaren i form av beskrivande ritningar.

Grundarna till Marble of Sweden har ett stort engagemang och en bred kompetens vilket bidrog till att arbetet flöt på smidigt och kvalitén på hantverket säkerställdes tidigt. Att åstadkomma och kamma hem ett projekt i denna skalan under den korta perioden är en stor bragd i sig för grundarna och det var för mig både inspirerande och häftigt att få vara en del av. När produkten blev godkänd och sattes för produktionsstart gick vi vidare och påbörjade arbetet med e-handelslösningen. En ljus, stilren och mobilanpassad webbutik där flödet från Instagram-kontot integreras på en av undersidorna. Här presenteras produkterna på ett tilltalande och lättnavigerat sätt, kunden kan enkelt välja vilken valuta som önskas och köpet görs via en krypterad säker anslutning. Nedan ser ni hemsidan följt av logotypen och längre ned på sidan presenteras arbetet kring produkt- och reklamfoto som jag även gjort för Marble of Sweden.

Logotyp till fast pris
Logotyp till fast pris
Forts.

Den sista pusselbiten innan lanseringen var att producera produktfoton att använda i webbutiken samt att skapa övrigt fotomaterial för varumärkets första tid i rampljuset. Så snart vi fick hem den första leveransen av produkterna stod jag redo att påbörja fotograferingen. Första prioritet låg på själva produktbilderna. Då jag äger foto- och studioutrustning själv hade jag förberett mig så gott jag kunde genom att sätta upp studion och rodda in allt för ändamålet. När jag fick tillgång till produkterna fotograferade jag under en hel dag för att dagen därefter gå vidare med retuscheringen av materialet digitalt. Efterbearbetningen är väldigt viktig då det är där fotona får den extra ytfinishen och allt finslipas till perfektion. På tredje dagen kunde jag sedan skicka en digital leverans med de färdiga produktfotona till Marble of Sweden. Nedan ser ni resultatet:

Forts.

Direkt därefter gick jag vidare med att skapa fotomaterial i marknadsföringssyfte med fokus på användning i sociala media. En modellrelease upprättades för samtliga parters säkerhet kring användningen av materialet. Detta är extra viktigt för foton som kommer användas i kommersiella syften. Jag fotograferade med modell vid fyra olika tillfällen. Varav ett vid området Haga i Göteborg där jag fångade de bilderna som ses högst upp på sidan. Vid ett annat tillfälle fotograferades även produkterna med en modell och en bengal. Fotona med bengalen nådde höga visningsantal och interaktioner på både Instagram och Facebook då den trendat starkt under hösten 2017. Att ha med husdjur eller djur i allmänhet på bildmaterial ger goda resultat i sociala media om det görs rätt.  Vidare producerade jag ett antal flatlays och stillebenbilder med väskorna i studiomiljö.

Totalt togs det över tusen foton i samband med reklamfoto-delen av uppdraget. När man försöker fånga en rörelse i stunden eller hitta en bredd i materialet gäller det att sikta på kvantitet för att få kvalité. Dessa foton sorterades självklart sedan ned till cirka 100 st som retuscherades och färdigställdes för leverans. I samband med lanseringen fick varumärket väldigt bra respons och uppmärksamhet. Några veckor senare producerade jag ytterligare material med modell i soliga Rom. Ett urval av reklamfotona presenteras nedan: