
Spesialkraner AS
Spesialkraner har sitt säte i Hønefoss strax norr om Oslo och är auktoriserad återförsäljare av minikranar från Maeda, Aluminiumkranar från Klaas och glasliftar från Glassworker. Med över 100 års samlad kunskap och erfarenhet inom sektorn är dem Norges ledande leverantör av minikranar. Deras mål är att leverera smarta, miljövänliga och kostnadseffektiva maskiner och lyftlösningar. Verksamheten drivs av Knut Steinar Nordås som är välkänd för sin pålitlighet och breda kompetens.
Logotyp i vektorgrafik:
Spesialkraner startades 2019 och redan från start inledde dem ett samarbete med mig Torbjörn på West-Tech. Vi började med att ta fram en logotyp till fast pris. Efter en genomgång av verksamheten och visionen för varumärket på sikt kunde jag inleda processen och skapa en första omgång designförslag. Kommunikationen fungerade bra och kundens tydliga vision gjorde att vi effektivt kunde nå ett resultat. Vi gick igenom eventuella konkurrenter och övriga aktörer i branschen så vi kunde skapa något unikt som sticker ut. Först fick idéerna som vanligt ta form med hjälp av papper och penna för att sedan utvecklas vidare digitalt. Vi hade under processen beslutat oss för att gå vidare med en textsättning i versaler och tillämpa en färgsättning där vi har en stark detaljfärg som speglar branschen. Symbolen föreställande en lyftkrok vänd åt höger ger hög igenkänning och förmedlar tydligt verksamheten.
Mobilanpassad hemsida:
Strax efter att logotypen var färdigställd gick vi vidare och byggde en helt ny hemsida för Spesialkraner. Här fick jag stort eget ansvar och frihet i processen. Kunden önskade en trygg och stabil lösning med ett tilltalande designspråk som går hand i hand med varumärkets visuella uttryck. Vidare skulle samtliga produkter i deras maskinportfölj visas upp. Utmaningen blev att skapa en One-page med hela innehållet, det vill säga att allt skulle finnas med på förstasidan av hemsidan. Efter många timmars arbete med specialkodning lyckades jag få till en lösning där hela block kunde döljas och utvidgas på ett knapptryck av besökaren. Det blev riktigt bra och medförde att vi kunde ha en tydlig överblick för produktutbudet utan att sidan blev onödigt lång för de besökare som endast önskade kontaktuppgifter eller liknande.
Vi hade i samband med framtagningen av logotypen skapat en grafisk profil som nu kom väl till hands i samband med designarbetet med hemsidan. Den utmärkande orangea detaljfärgen är återkommande och hjälper till att skapa ett levande uttryck. Med tydliga block och linjer får vi en layout som är spännande och tydlig på samma gång. Teckensnitt som har något mjuka kanter balanserar upp uttrycket. Hemsidan är fullt responsiv (mobilanpassad) och drivs på innehållshanteringssystemet WordPress. Då Spesialkraner har många internationella kunder och samarbetspartners ville dem ha en tvåspråkig funktion. Så efter att textproduktionen för Norska var avklarad gick jag vidare och översatte till Engelska. Som alltid när jag bygger en hemsida till fast pris så ingick även on-site sökmotoroptimering tillsammans med registrering och verifiering hos Google. Sökmotoroptimeringen tillsammans med att webbplatsen är snabb, mobilvänlig, modern och användarvänlig gör att den får högre rankningar i Google-sökningar på relevanta nyckelord eller fraser. Besök gärna hemsidan själva via knappen nedan och upplev resultatet.


Vi er svært fornøyd med både resultatet og den profesjonelle behandlingen. Torbjörn har stor kompetanse og en herlig personlighet som engasjerer.
5/5
