+46(0)707275127 info@west-tech.se

Psykologi & symbolism vid färgval av logotyp

Färger har en stor inverkan på oss och hur vi förhåller oss till vår omgivning. En färg har förmågan att förstärka budskap, framkalla känslor och påverka vårt beteende. Med rätt färgsättning på visuellt material kan vi öka vår förståelse av innehållet med hela 73% samtidigt som vår läsupplevelse kan förbättras med 40% och vår inlärningsförmåga kan ökas med upp till 68%. Då en logotyp är ett varumärkes starkaste symbol och har en väsentlig roll i den kommersiella helheten är det viktigt att den är välarbetad både visuellt och kognitivt. Som grafisk designer är jag insatt i samtliga delar som berör processen av att designa en stark logotyp och jag har kunskaper som sträcker sig från färg och form till symbolism och trender.

Valet av färg spelar en stor roll i psykologin bakom en logotyp och det är i balansen med form, tecken, tyngd, rörelse och proportion som magin på riktigt kommer fram. Färgvalet vid design av en logotyp har således en betydande roll när man skapar sin varumärkesestetik. Med rätt färger på loggan kan man lyfta fram verksamhetens eller produktens styrkor samt belysa dess identitet och kundlöfte. På så sätt positionerar man varumärket där man får de största fördelarna ut mot marknaden och just sin målgrupp. En felaktig färgkombination i ett företags visuella identitet kan ha motsatt effekt och resultera i att varumärket ständigt blir motarbetat i bedömningen från kunder och leverantörer.

Nedan går jag igenom ett urval av färger och beskriver deras betydelse, symbolism och för vilka verksamheter de vanligtvis återfinns i logotyper.

Blåa logotyper:

Vad blå symboliserar och ger för känsla:
Förtroendeingivande. Stark.
Konservativ. Ärlig. Lugn. Säker. Kommunikativ.

Blå är den mest populära företagsfärgen och enligt många studier den mest omtyckta färgen. Används ofta för inom teknik, online-företag och finansinstitut. En kall ton och maskulin färg. I Sverige vår primära kungliga färg. Allt du behöver göra är att sitta vid havet på en klar dag eller stirra upp på en felfri himmel för att veta att blått är en lugnande färg. Havet och himlen är också mäktiga, som blå. Därav uttrycker färgen blått känslor av styrka, pålitlighet och lugn. Det är en praktisk go-to-färg för alla företag som stoltserar med sin professionalism, pålitlighet och kompetens.

Röda logotyper:

Vad rött symboliserar och ger för känsla:
Passion. Styrka. Uppmärksamhet. Kärlek. Spännande. Handling. Aggressiv.

Det är en kraftfull färg som är varm, spännande, sexig och brådskande. Det är blodets och romansens färg. Röd kan faktiskt höja människors pulsfrekvenser när de tittar på det då vi rent instinktivt uppmanas till handling när vi ser blod på antingen oss själva eller något i vår närhet. Röd är den färg vårt öga uppfattar snabbast. Motsatsen till en kall blå som har en lugnande inverkan. Röd fungerar lika bra på svart och vit bakgrund. Kan indikera stopp, fara och hög värme. Revolutionära aspekter. Denna punschiga nyans fungerar bra i underhållningsindustrin. På rätt sätt kan man få positiva och engagerade associationer med hjälp av rött i en logotyp.

Gula logotyper:

Vad gult symboliserar och ger för känsla:
Logisk.
Optimistisk. Progressiv. Självsäker. Lekfull. Kreativ. Vänlig.

Gul är traditionellt solens färg och representerar hopp och liv. Därav förstår vi varför gul framkallar känslor av optimism, klarhet och värme. Har fördelen att den kan sticka ut och synas i annars mättande omgivningar. Gult är (generellt) en för ljus färg för att fungera helt på egen hand och kommer att kräva en sekundär kontur, bakgrund eller gränsande färg som ger kontrast. Varumärken som vill sätta ett leende på konsumenternas ansikten tar till sig kraften i gult. Men samtidigt finner vi gult i det motsatta vid teknik och konstruktion där den förespråkar försiktighet eftersom gul är universell varningsfärg eller varselfärg.

Orangea logotyper:

Vad orange symboliserar och ger för känsla:
Glad.
Ungdomlig. Äventyrlig. Sällskaplig. Vänlig. Prisvärd. Entusiastisk.

Orange tros stimulera aptit. Används ofta i detaljhandeln. Ofta en ”uppmaning till handling”. Orange är en färg som inte låter någon passera utan att ta en titt. Det sticker ut i en publik och skickar ett meddelande som säger: ”Jag är inte rädd för att vara centrum för uppmärksamhet.” Orange är kreativt, ungdomligt och entusiastiskt. Orange är i vissa sammanhang en barnvänlig nyans men används samtidigt på vissa varningsetiketter. Ger delade åsikter – generellt tycker personer antingen gott om orange eller så gillar man den inte.

Gröna logotyper:

Vad grönt symboliserar och ger för känsla:
Natur.
Rikedom. Färskhet. Liv. Harmoni. Miljö. Generositet. Tillväxt. Trygghet.

Grönt betyder ”go”. Används ofta för att representera miljövänliga företag och produkter. Lugnande färg. Jorden må vara den blå planeten, men det finns också gott om grönt här och det symboliserar liv. Grön är fridfull och fredlig, samtidigt som den förmedlar tanken på tillväxt. I Sverige just associerar vi grönt med positiv prestige. Flera märken vars produkter understryker miljövänlighet eller eko-tänk använder grönt. Naturligtvis går det gröna värdet utöver naturfokuserade företag. Finansiell trygghet och ekonomisk positivet gör även att banker, fonder och övriga tjänster inom finans anammat gröna toner i sina varumärken. Många utnyttjar också det faktum att människor associerar grönt med god hälsa, liv och pånyttfödelse.

Lila logotyper:

Vad lila symboliserar och ger för känsla:
Mysterium. Pomp. Ceremoni. Kreativ. Unik. Majestät. Möjligheter.

Var ursprungligen den dyraste färgen att tillverka (det var gjord av svårtillgängligt havsgräs), därav betraktas lila ofta som ”elitist”. Används allt flitigare i skönhetsbranschen. Appellerar till barn och används ofta i godis och leksaksförpackningar. Lila är universellt färgen av kunglighet. Det framkallar bilder av storhet, rikedom och mysticism. Det aktiverar fantasin och lockar ögonen. Varumärken använder lila’s regal, ”allt är möjligt” känsla att dra till kunder som letar efter en upplevelse som är ett steg bortom det vanliga. Lila bär också med sig en känsla av visdom.

Svarta logotyper:

Vad svarta logotyper symboliserar och ger för känsla:
Sofistikerad.
Lyxig. Formell. Stilig. Elegant. Dyr. Auktoritativ.

Svart används av ”high-end” varumärken som primär eller parat med en annan färg. Svart är dyster, allvarlig. De flesta logotyper är faktiskt designade i svartvitt först. Tekniskt sett är svart ingen färg. Svart är frånvaron av färg och vit är en kombination av alla färger. Svart är professionellt och trovärdigt, men det kan också vara galet. Kan ge ett tidlöst och vackert uttryck men det är en svår balans att inte ge ett dystert och negativt laddat formspråk. Nike och Puma är två tydliga exempel som använder svart för att ge en spännande vibe, medan tidningar och andra publikationer använder svart för att nå fram kombinationen av balans och enkelhet.

Gråa logotyper:

Vad en grå logotyp symboliserar och ger för känsla:
Balans. Kunskap. Mognad. Pålitlighet. Formalitet. Säkerhet.

Fördelarna från svart fast utan den eventuella negativa energin och dystra känslan. En stor fördel är att grå ton fungerar som kompletterande sekundär färg till alla andra färgnyanser. En färg som allt oftare de senaste tio åren används på stora varumärken. Denna klassiska, mogna och pålitliga färgen kan vara avgörande för ett företag som behöver trovärdighet i en seriös bransch där formalitet förväntas vara normen.

Flerfärgade logotyper:

Vad en blandning av färger symboliserar och ger för känsla:
Rolig.
Lättsam. Kaxig. Avslappnad. Barnslig. Tvärvetenskaplig.

Logotyper färgsatta med flera färger och ”regnbåge” är ett relativt nytt fenomen på grund av webben och mer ekonomiskt fyrfärgstryck. Representerar en utmaning i varumärkesuppbyggnaden eller att man vill symbolisera mångfald, diversifiering eller ett väldigt brett utbud. NBC’s kända logotyp med en påfågels fjädrar i olika färger skapades i sin första version år 1956 bara för att visa TV-koncernens färgprogrammering och för att kunna sälja TV-apparater i färg. Bolaget använde en helt annan logotyp under den här tiden. Färg-TV blev som vi alla vet populärt och snart förknippades påfågeln med den nya tekniken och framtiden. Det var först 1979 när NBC kämpade för att framstå mer modernt och etablerat som dem valde att börja använda märket som sin logotyp för moderbolaget och koncernen i sin helhet. Dem insåg då hur viktigt varumärkesarbetet var och började projicera en story om hur påfågeln symboliserar Heras 100 ögon från den grekiska mytologin – och det gick hem. 

Vilka färger använder världens starkaste varumärken?

Nedan ser ni ett kollage med ett urval av några av världens starkaste varumärken och vilka färger de använt sig av i logotypen. Denna bild kan vara nyttig för dig som har en egen verksamhet och har lite svårt att komma fram till vilken färg som skulle bäst lämpa sig den egna visuella identiteten. Sen efter att ha läst beskrivningarna ovan för respektive färg och vad dem symboliserar märker ni kanske att vissa loggor i kollaget går ifrån normen något – exempelvis Cartoon Network och Taco Bell. Här är det ofta andra faktorer som spelar in, till exempel tillämpningsområdet för den egna logotypen och att företaget velat hitta en unik positionering på marknaden som särskiljer start från konkurrensen. Men ibland är det tyvärr bara så att de inte lagt någon vikt vid just färgsättningen.

Hur många färger skall en logotyp ha?

Bland de 100 högst värderade varumärkena använder 51% endast en färg, 30% använder två och 19% använder sig av tre färger. De mest värdefulla varumärkena i världen använder således mestadels primära och sekundära färger, en begränsad palett med en eller två färger av standardfärgerna. Detta går i linje med vad jag brukar rekommendera; Använd så få färger som möjligt men ge dem så stor vikt som möjligt. Högst två färger för symbolen om logotypen har en sådan, och högst tre färger med ordmärket (företagsnamnet) inkluderat. Lyckas ni att hålla er till en färg så kör på det.

Hur många färger en logotyp skall ha skiljer sig självklart från fall till fall. Det beror på vad ni har för varumärkesvision. Fundera kring hur ni vill uppfattas av marknaden, vilka signaler vill ni ge via er logotyp och vad ni tycker är viktigast att förmedla för känsla. Allt har att göra med färgpsykologin och det läggs svindlande budgetar på  varumärkesutveckling och marknadsföring bland de stora bolagen. Fokusen är vårt kognitiva beteende och hur vi genom visuella intryck bygger en relation till ett varumärke. Mycket pekar på att kunden föredrar enkelhet, tydlighet och en ärlighet i det visuella. Och för att vår uppfattning om varumärket skall förbli positivt skall detta också tydligt återspeglas i kundlöftet och det upplevda värdet när vi väl använder tjänsten eller produkten.

Behöver ni hjälp med design av logotyp?

Först och främst – jättekul att du hittat min hemsida och tagit del av detta blogginlägg. Mitt namn är Torbjörn och jag driver West-Tech med säte i Göteborg. Att designa en logotyp är ofta en svår process som bland annat kräver erfarenhet, kunskap, kreativitet, stilsäkerhet och en konstnärlig ådra. Under åren har jag designat många logotyper till kunder i brett skilda branscher och med olika varumärkesvisioner. Går du i tankarna att skaffa en logotyp? Du är varmt välkommen att höra av dig nedan för mer information, kostnadsfri offert eller bara för att bolla lite idéer. Är du intresserad av hur det går till när jag designar en logotyp kan du läsa mer här.

GDPR

7 + 7 =